De kapel

De Bargkapel komt uit Barchem, aan de voet van de Lochemse berg, in de Achterhoek.

De naam Bargkapel is afgeleid van de Achterhoekse vertaling van het woordje berg.

De Bargkapel is opgericht op 5 November 1966 en is daarmee één van de eerste Egerländer blaasorkesten van Nederland.

Van oorsprong is de Bargkapel een boerenkapel, ontstaan uit de Barchemse muziekvereniging "Crescendo".

Begin jaren '70 kwam de toen 17 jarige trompettist Geert Sprick bij de kapel, eerst als muzikant, en later als dirigent. Daarna ging het sterk bergopwaarts met de Bargkapel.

Zo werden we diverse malen Oostelijk kampioen, en éénmaal Nederlands kampioen. In deze periode zijn 4 LP's opgenomen en was de kapel vaak te horen op de radio.

In 1981 nam Herman Engelbertinck het dirigeren over van Geert.
Herman speelde destijds 1e bariton bij "Ernst Mosch und seine Orginal Egerländer Musikanten".
Onder leiding van Herman werd nogmaals het Nederlands kampioenschap binnengehaald en werd deelgenomen aan de NCRV blaastest op TV, waar een verdienstelijke tweede plaats behaald werd.

Herman Engelbertinck werd opgevolgd in 1985 door Cyrille van Poucke en deze gaf in 1987 het stokje over aan Willem Jan Jolink.
Willem Jan Jolink is een muzikant trompettist uit eigen gelederen (Crescendo Barchem), die zijn muziekopleiding aan het conservatorium in Enschede heeft genoten.

Willem Jan is nog steeds de kapelmeester van De Bargkapel en laat regelmatig zijn muzikaliteit op zijn trompet horen, tijdens de optredens. De zang neemt Willem ook voor zijn rekening, samen met Gera Kock.

Niet alleen Willem laat regelmatig tijdens een optreden van zich horen, op trompet en of zang. Regelmatig zijn er ook muzikanten binnen De Bargkapel die een solowerk voor zijn of haar rekening neemt.

Het geluid wordt bij de optredens van de Bargkapel verzorgd door onze eigen geluidsman, Gerco Rabe (W&R Geluidsverhuur).



Historie: (De OPRICHTING en de HISTORIE van de De Bargkapel)

Geschreven door Appie Warnshuis ( Sinds 2015 ere-lid), ter gelegenheid van het 40 jarig bestaan (2006)

De muziekvereniging Crescendo vierde op 12 november 1966 haar 45-jarig bestaan en het bestuur van Crescendo had het voornemen om na afloop van het jubileumconcert iets toe te voegen aan dit concert.
Er werd een commissie benoemd, bestaande uit de heren:
Dick Schot, Gerrit Mensink en Jan Bettink, om hier een invulling aan te geven.

Zo kwamen de heren op het idee om een boerenkapel te formeren, om het tweede gedeelte van de avond te vullen.

De muzikanten van het eerste uur waren:

Herman HarkinkCornet
Jan Klein LeunkTrompet
Appie WarnshuisTrompet
Dick SchotAltsax
Gerrit MensinkAltsax
Herman VrugginkHoorn
Jan WarnshuisSchuiftrombone
Dick EsselinkTenorhoorn
Hendrik Jan TiessinkTenorhoorn
Joop JansenBesbas
Ap JansenEsbas
Arie Roessink Baritonsax
Dick BelSlagwerk

Het was op die avond nog de Kapel zonder naam, het talrijke publiek op die avond aanwezig, werd gevraagd om een briefje in een bus te deponeren om een naam voor deze kapel.

Vele namen kwamen letterlijk uit de bus, zoals:

De Trouwe MakkersDe Bergbeklimmers
De JankebreursDe Kalebergers
De Boertjes van BarchemDe Dorpskapel
De BargtoetersDe Knollenplukkers
De Lollige Boertjes 

Maar de meerderheid van het aanwezige publiek koos voor "De Bargkapel" en zo was op 12 november 1966
"De Bargkapel" opgericht.
De eerste jaren als boerenkapel met een zwart manchester broek, blauwe kiel met rode zakdoek, witte klompen en een boerenpetje, maar nog zonder dirigent.

Vele 1e prijzen werden behaald op concoursen in de regio, meestal met het hoogste aantal punten, ook werd er gespeeld op campings, Frühschoppen, feestavonden en zelfs bij carnaval.

De bladmuziek werd gehaald in Bocholt, omdat de Nederlandse arrangementen voor boerenkapelmuziek ons niet aanspraken. Meestal werd de muziek op zaterdagmiddag gehaald. De winkel was open tot 17.00 uur, dan ging de deur op slot, maar de muzikanten van De Bargkapel mochten nog blijven, want er werd nog een borreltje geschonken, wel werd er gevraagd wie er moest rijden, maar dan waren we allemaal op de fiets.

In april 1971 ging het boerenkieltje voorgoed aan de kapstok en werd er overgeschakeld op Egerländer muziek en kleding. Ook kregen wij contact met de 17 jarige Geert Sprick uit Neede die wel trompet wilde spelen bij de Bargkapel, de Egerländer muziek sprak hem wel aan en enige tijd later was hij kapelmeester.

Onder zijn leiding zijn er vier LP’s gemaakt en werd de Bargkapel vijfmaal kampioen van het oosten, in Almelo.

In 1972 werd voor het eerst deelgenomen aan de landskampioenschappen voor blaaskapellen, met een 1e prijs in de bergklasse ging De Bargkapel huiswaarts.

Dit herhaalde zich in 1973, met het advies van de jury om de volgende keer uit te komen in de topklasse.

In 1977 opnieuw deelgenomen aan de landskampioenschappen in de topklasse en wat kwam er uit de bus? Landskampioen!!!  De Bargkapel uit Barchem.

Wat een prachtige prestatie voor Geert Sprick en zijn muzikanten, het behalen van de “Gouden Edelweiss”.

’s Avonds laat kwamen wij terug in Barchem, met al onze vrienden van De Bargkapel, we hebben gefeest tot in de kleine uurtjes.

In dezelfde jaren kregen wij een uitnodiging om te spelen op de wijnfeesten in Altenahr am Ahr, dit hadden wij te danken aan Gerrit Striekwold die daar vrienden had en voorzitter was van onze vriendenkring.

We gingen voordat we in Altenahr waren, eerst naar onze muziekvriend Jupp Krieger die daar een Weinhaus had en zelf ook flügelhorn speelde. Hij maakte ook zelf Schnaps, een blanke en een bruine, Henk Sprick, onze bassist zei: “Geef mie mor een blank’n.” Toen ‘e der met de neuze boaven kwam’ zegge: “Doar maak ik altied de roeten va’n auto met schone.” Het waren altijd prachtige weekenden.

Nog altijd dezelfde Bargkapel o.l.v. Geert Sprick, die opnieuw een uitnodiging ontving van de Heimatverein Edewecht (Noord Duitsland) voor de viering van het z.g. Erntefest, vele weekenden zijn we daar inmiddels geweest en de contacten met Edewecht bestaan nog steeds.

Het moment dat Geert aankondigde dat hij was gevraagd om kapelmeester te worden van de Glanerbrugger Muzikanten, sloeg in als een bom bij de Bargkapel, er was wel begrip voor, maar wat moest de Bargkapel zonder Geert, een man met zoveel capaciteiten?
Wel beloofde hij ons, als het nodig was, met raad en daad bij te staan Dat is ook gebeurd, tot op heden zijn de contacten tussen de  Bargkapel en Geert altijd gebleven en hopelijk duurt dit nog tot in lengte van jaren voort.   

De tweede kapelmeester deed zijn intrede t.w. Herman Engelbertinck, hij speelde in het wereldberoemde orkest van Ernst Mosch, dit hadden wij te danken aan Geert Sprick die Herman goed kende.

In 1983, o.l.v. Herman Engelbertinck werd de Bargkapel voor tweede maal landskampioen; de “Gouden Edelweiss” ging weer naar Barchem.

Vele prachtige optredens hebben wij met hem beleefd, zowel binnen onze landsgrenzen als daarbuiten, het overbrengen van het Egerländer accent naar zijn muzikanten toe, had hij geleerd van zijn meester Ernst Mosch.

Tot twee maal toe behaalde de Bargkapel de finale  van “NCRV’s Blaastest” in Kerkrade.

1e maal met Geert, 2e keer met Herman, de laatste maal werd de showprijs gewonnen, waar destijds onze drummer Hans Wildschut op een plateau omhoog ging, dit is te zien op onze dvd (uit 2004).

In 1985 hield Herman het voor gezien door te drukke werkzaamheden en begon de derde kapelmeester, Cyrille van Poucke aan zijn muzikale loopbaan bij de Bargkapel.

Cyrille, die al twee jaar trompet speelde bij de Bargkapel, leek het wel een uitdaging om kapelmeester te worden, hij studeerde aan het conservatorium en beloofde ons zeker voor twee jaar het leiderschap op zich te nemen. Onder zijn leiding bleef de Bargkapel op hoog niveau musiceren en het aantal optredens waren er niet minder om.

Jammer was dat hij in 1987, toen hij afstudeerde aan het conservatorium en elders werk kreeg, zijn korte loopbaan moest opzeggen. 

Willem Jan Jolink speelde trompet bij de Bargkapel, en werd als opvolger van Cyrille, benoemd tot kapelmeester. Willem Jan, een geboren en getogen Barchemer, begon als leerling trompettist bij fanfare Crescendo in Barchem, studeerde in latere jaren af aan het conservatorium in Enschede.

Onder zijn leiding zijn er verschillende cd’s gemaakt, en de prachtige DVD die in 2004 werd opgenomen en uitgebracht.

Uit de vele optredens die de Bargkapel nog steeds heeft, blijkt dat Willem Jan met zijn Bargkapel nog steeds geliefd is bij een groot publiek.

Optredens met Normaal in de grote feesttent in Barchem, het Erntefest in Edewecht, de jaarlijkse concerten in Barchem , Ruurlo, en vele anderen, zijn steeds weer uitverkocht.

Ook heeft de Bargkapel een aantal zangeressen gekend, de allereerste was Annelies Kunz, zij zong ook bij de Glanerbrugger Muzikanten, evenals Mirjam van Aken die jaren als zangeres de Bargkapel vocaal heeft bijgestaan.
Een zeer jonge zangeres was Nadja Ligtenberg (1994), die samen met Mirjam bepaalde stukken zong.
De laatste jaren (vanaf 2003) beschikken wij over een zangtalent uit Gelselaar t.w. Gera Kock, zij zingt samen met Willem Jan op de laatst uitgebrachte cd's.
Met Gera kan de Bargkapel nog vele jaren vooruit, ze beleeft er zoveel plezier aan, dat ze echt van geen ophouden weet.

Heel veel steun heeft de Bargkapel aan de vriendenkring, later omgevormd tot de Stichting Vrienden van de Bargkapel, die in de afgelopen jaren heeft gezorgd voor nieuwe instrumenten, uniformen etc.

Wij hopen dat deze vrienden nog jaren de Bargkapel blijven steunen, en hun steentje bijdragen, op weg naar ons gouden jubileum.

Tot slot wil ik alle mensen, die betrokken zijn geweest bij de Bargkapel, hetzij als dirigent, muzikant, zangeres of in welke hoedanigheid dan ook, hartelijk bedanken voor hun inzet.

In al die veertig jaar dat de Bargkapel heeft bestaan is het altijd een hechte groep geweest en als dat ook zo blijft, waar ik niet aan twijfel, zal de Bargkapel tot in lengte van jaren een blaasorkest blijven van formaat.